Εύλογο είναι η παγκόσμια οικονομική κρίση να έχει ως συνέπεια και κοινωνικο-πολιτικές ανακατατάξεις σε διάφορες χώρες. Έτσι και στην Ελλάδα συνετέλεσε στην αλλαγή των αρχηγών των πολιτικών κομμάτων και στη δημιουργία νέων κομματικών σχηματισμών. Νομίζουμε ότι αυτές οι πολιτικές αλλαγές μπορούν να καταστήσουν ευκολότερη από τα παλιά κόμματα και τους νέους κομματικούς σχηματισμούς την υιοθέτηση νέων θέσεων πάνω σε σοβαρότατα εθνικά θέματα όπως η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ).

Το Δ.Σ. του ΙΜΔΑ, το οποίο έχει ανακινήσει προ πολλού το εθνικό και κυριαρχικό δικαίωμά μας να διεκδικούμε τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων της ΑΟΖ μας, θεωρεί, εν’ όψει των προσεχών βουλευτικών εκλογών, απαραίτητο να συμπεριληφθεί στα επίσημα γραπτά προεκλογικά προγράμματα όλων των ελληνικών πολιτικών κομμάτων ρητά η υποχρέωσή τους να εφαρμόσουν το θεσμό της ΑΟΖ (Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης) του άρθρου 56 της Διεθνούς Σύμβασης του Δικαίου της Θάλασσας (1982), σε όλα τα σημεία της Επικράτειας και ρητά στην περιοχή των νησιών μας του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου και νοτίως της Κρήτης. Αντίθετα με τους τουρκικούς ψευδείς ισχυρισμούς ότι τα νησιά δεν έχουν ΑΟΖ, το άρθρο 121 παρ. 2 ρητά ορίζει ότι όλα τα νησιά έχουν ΑΟΖ εκτός από τους «βράχους που δεν μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη διαβίωση ή δική τους οικονομική ζωή» (παρ. 3).

                       

            Το θέμα έγινε σοβαρότερο για την Ελλάδα από το γεγονός ότι η Τουρκία στις 16 Σεπτεμβρίου 2011 άρχισε αυθαίρετα τις εξορυκτικές έρευνες για υδρογονάνθρακες στο Καστελλόριζο, χωρίς αντίδραση καμία εκ μέρους μας και συγκεκριμένα χωρίς τουλάχιστον να ανοίξουμε και εμείς αντίστοιχη τρύπα από την άλλη πλευρά του Καστελλόριζου και μάλιστα σε συνεργασία με πολιτικά και οικονομικά ισχυρές χώρες και εταιρείες τους που διαθέτουν τα κατάλληλα σκάφη και μηχανήματα. Επιπλέον, είναι γνωστό ότι το Καστελλόριζο μάς συνδέει με την ενιαία σειρά κοιτασμάτων που αρχίζουν από την Ελλάδα και προχωρούν στην Κύπρο, Ισραήλ, Λιβύη και Αίγυπτο και ότι η οικειοποίηση της περιοχής του Καστελλόριζου από την Τουρκία μάς αποκόπτει από την πλούσια αυτή σειρά υδρογονανθράκων.

            Σημειωτέον, ότι σήμερα το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δείχνει αποκλειστικό ενδιαφέρον για την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων της δυτικής πλευράς της Ελλάδας (Νόμος 4001 του 2011, εκτελεστικό Π.Δ. και διάφορα σε εφαρμογή τους έγγραφα).

            Αυτή η στάση είναι περίεργη. Διότι, μετά την κύρωση από την Ελλάδα της Σύμβασης του 1982 – και ιδίως από το 1995-1997 – συνήφθησαν διάφορες συμβάσεις για την εκμετάλλευση αυτής της περιοχής, από τις οποίες στη συνέχεια αναγκάσθηκαν όλες οι συμβληθείσες Εταιρείες να παραιτηθούν (διότι είτε δεν βρήκαν πετρέλαιο είτε η εκμετάλλευση του θεωρήθηκε ασύμφορη). Έτσι τα μόνα επιβεβαιωμένα κοιτάσματα πετρελαίου στην ελληνική ΑΟΖ είναι αυτά που βρίσκονται στο Αιγαίο, στην Ανατολική Μεσόγειο και νοτίως της Κρήτης. Αυτά όμως ακριβώς δεν αναφέρονται ούτε στο Νόμο 4001 του 2011.

            Τα πράγματα είναι ανάγκη να ξεκαθαρίσουν οριστικά, διότι ο ορυκτός μας πλούτος σε αυτή την περιοχή μπορεί να επιτρέψει στην Ελλάδα να λύσει δια παντός το οικονομικό της πρόβλημα. Με άλλα λόγια από χώρα ζητιάνα να μετατραπεί σε Νορβηγία του Νότου.

           

            Ευτυχώς που τα πράγματα έχουν ξεκαθαρίσει διεθνώς μετά την τολμηρή και εύστοχη στάση και δράση της Κύπρου στη δική της ΑΟΖ από 19.9.2011. Έτσι, Ενωμένη Ευρώπη, ΗΠΑ, Ρωσία και Ισραήλ έχουν ρητά επιδοκιμάσει το δικαίωμα κάθε χώρας να διεκδικεί τους υδρογονάνθρακες της ΑΟΖ της, ενώ καμία χώρα δεν τόλμησε να το αποδοκιμάσει.

           

Η Κύπρος έχει ήδη μέσα στην ΑΟΖ της την πλατφόρμα της πετρελαίου και ετοιμάζεται να ανοίξει και σε άλλο σημείο της ΑΟΖ της. Είναι τέτοια η επιτυχία της που σήμερα 78 ξένες εταιρείες ζητούν τη συνεργασία μαζί της.  

            Μετά από αυτές τις εξελίξεις και τη γενική προβολή και εξήγηση των πραγμάτων από ειδικούς επιστήμονες οι νέες ηγεσίες των ελληνικών κομμάτων και των νέων κομματικών σχηματισμών μιλούν επιτέλους για ΑΟΖ και μάλιστα σ’ όλες τις περιοχές, μερικές δε ρητά και για το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο και νοτίως της Κρήτης. Εμφανίζεται, λοιπόν, στον ορίζοντα η ελπίδα αλλαγής επιτέλους της εντελώς απαράδεκτης στάσης των – από πολλών ήδη ετών – προκατόχων τους που αποτελούσε βαρύ σφάλμα σε βάρος των συμφερόντων της χώρας μας. Σήμερα, οι διεθνώς εμπειρότεροι ειδικοί επί του θέματος στη θεωρία και στην πράξη θεωρούν απαραίτητο να σταματήσουν οι αρνήσεις της συνεργασίας της Ελλάδας με χώρες, με πρώτη από όλες την Κύπρο που ήδη από πολλών ετών ζητεί τη συνεργασία μας.

Ευτυχώς, κύριοι και κυρίες πολιτικοί αρχηγοί, δώσατε οι ίδιοι δείγματα διάθεσης συνεργασίας με την Κύπρο, πράγμα που οι παλαιότεροι είχαν ρητά και επανειλημμένα αποκρούσει. Τώρα πια κάθε άρνηση συνεργασίας θα ήταν απαράδεκτο ατόπημα αφού η Κύπρος μας άνοιξε πλέον το δρόμο με το παράδειγμά της που ρητά επιδοκίμασε η Ευρώπη και όλος ο κόσμος και συγχρόνως μας απέδειξε το μεγάλο πλούτο κοιτασμάτων της περιοχής.    

Δεν μπορούμε παρά να επικροτήσουμε τη στάση των νέων ηγεσιών των πολιτικών κομμάτων μας. Θεωρούμε, όμως, ότι έχει ανάγκη περαιτέρω διασάφησης λόγω της σύγχυσης που προκάλεσε ο Ν. 4001/2011 και το σε εκτέλεσης του Π.Δ., καθώς και οι επακολουθήσασες ενέργειες του αρμόδιου Υπουργείου. Αλλά και για να αποφύγουμε μετεκλογικές απογοητεύσεις – όχι σπάνιες δυστυχώς – για προεκλογικές δηλώσεις όχι όσο πρέπει σαφείς.

Γι’ αυτό κάνουμε έκκληση στους νέους αρχηγούς των ελληνικών πολιτικών κομμάτων και των νέων κομματικών σχηματισμών για τη σαφή διεκδίκηση των δικαιωμάτων επί ολόκληρης της ΑΟΖ μας και ρητά επί της ΑΟΖ μας στα νησιά του Αιγαίου, στην Ανατολική Μεσόγειο και στα ύδατα νοτίως της Κρήτης.

              

            Εννοείται ότι μετά τη μονομερή πράξη ανακήρυξης της ΑΟΖ μας, θα επακολουθήσουν οριοθετήσεις με τις γειτονικές χώρες της ίδιας σειράς κοιτασμάτων καθώς και με την Τουρκία, αλλά χωρίς πλέον αναξιοπρεπείς και καταργητικές της δικής μας εθνικής κυριαρχίας υποχωρήσεις.

            Υπενθυμίζουμε ότι η ίδια σύμβαση του 1982 στο άρθρο 56 χαρακτηρίζει ρητά το δικαίωμα της ΑΟΖ κάθε χώρας ως δικαίωμα εθνικής κυριαρχίας.

           Αξιότιμοι κύριοι και κυρίες πολιτικοί αρχηγοί, και μόνο αν αυτή η ιστορική για την Ελλάδα αλλαγή πραγματοποιηθεί από εσάς, θα ήταν τεράστιο επίτευγμα των νέων πολιτικών ανακατατάξεων στην χώρα μας. Αμέσως μόλις αλλάξουμε τη μέχρι τώρα απαράδεκτα υποχωρητική στάση μας, θα αλλάξει και η διεθνής συμπεριφορά, και ιδιαιτέρως η ευρωπαϊκή, απέναντί μας, όπως συνέβη και απέναντι της Κύπρου.

Σας κάνουμε έκκληση να μη γίνετε και εσείς συνένοχοι του βαρύτατου ατοπήματος των προκατόχων σας αλλά αντιθέτως να γραφεί στην ιστορία σας η μεγάλη στροφή προς το καλύτερο μέλλον της χώρας μας.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΙΜΔΑ

Η Πρόεδρος

Καθηγ. Α. Γιωτοπούλου-Μαραγκοπούλου

Τα Μέλη

Γ. Αρσένης, τ. Υπουργός

Σ. Μουσούρης, τ. Επίκουρος Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ

Δ. Γουργουράκης, Αντιπρόεδρος του Α.Π. ε.τ, και τ. Πρόεδρος της Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων

Α. Μπρεδήμας, Καθηγητής Εθνικού και Καποδιστριακού

Πανεπιστημίου Αθηνών

            Το ΙΜΔΑ είχε δημοσιεύσει επίκληση προς όλους τους πολιτικούς αρχηγούς (βλ. Περιοδικό «ΕΠΙΚΑΙΡΑ», 19 Απριλίου 2012, σελ. 90-91 καθώς και την παρούσα ιστοσελίδα του ΙΜΔΑ www.mfhr.gr) να περιλάβουν στα προεκλογικά τους προγράμματα τη θέση τους για την ΑΟΖ της Ελλάδας ρητά και μάλιστα στο Αιγαίο, την Ανατολική Μεσόγειο και νοτίως της Κρήτης.

            Παρακάτω δημοσιεύουμε τις σχετικές περικοπές από τα προγράμματα των κομμάτων και των πολιτικών σχηματισμών και σχετικές δηλώσεις:

ΠΑΣΟΚ

12+1 Σημεία για την Εθνική Ανασυγκρότηση

            Σημείο ενδέκατο. Το νέο μνημόνιο και η δανειακή σύμβαση δεν αναφέρονται στα εθνικά μας θέματα. Δεν ασχολούνται με την εξωτερική πολιτική, τον εθνικό αμυντικό σχεδιασμό, το Κυπριακό, τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης και των άλλων θαλασσίων ζωνών, το σεβασμό των εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων  που είναι ταυτόχρονα και δικαιώματα πάνω σε μια λανθάνουσα εθνική περιουσία που είναι περιουσία των επομένων γενεών.

            Σε μας εναπόκειται να διαμορφώσουμε και να ασκήσουμε μια ολοκληρωμένη εθνική πολιτική. Να κινητοποιήσουμε τις μεγάλες δυνάμεις του απόδημου ελληνισμού και τους απανταχού φιλέλληνες. Να επαναθεμελιώσουμε - αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία - τη διεθνή επωνυμία της χώρας που έχει δυστυχώς τρωθεί, το οικουμενικό κύρος της Ελλάδας.

            Πρόσφατα, όμως, στη συνέντευξη του ο Ε. Βενιζέλος στην εκπομπή «Νέοι Φάκελοι» στις 30-4-2012, μίλησε πλέον καθαρά για ΑΟΖ λέγοντας τα ακόλουθα: «… Οι σχέσεις μας με την Τουρκία είναι πάντα εξαιρετικά λεπτές και πολύ συχνά έχουμε εξαγωγή εξωτερικών προβλημάτων, ή πάντως διασύνδεση των εξωτερικών προβλημάτων με την εξωτερική πολιτική. Κινούμαστε πάρα πολύ προσεκτικά. Αυτά που λέμε για την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, για την ΑΟΖ, δεν την λέμε επειδή υπάρχουν κάποιοι που μας έπεισαν. Είναι πεποίθησή μου καταρχάς προσωπική.  Η χώρα πρέπει να διακηρύσσει τα κυριαρχικά της δικαιώματα και εμείς διακηρύσσουμε όλα μας τα κυριαρχικά δικαιώματα. Η ΑΟΖ θέλει διακήρυξη.

            Επίσης, όπως ξέρετε στην Ανατολική Μεσόγειο, στη Μεσόγειο γενικά ως λεκάνη, δεν υπάρχει διαφορά έκτασης μεταξύ υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ. Αυτό που μας προσφέρει η ΑΟΖ είναι ότι αποτρέπεται το βασικό γεωλογικής καταγωγής επιχείρημα της τουρκικής πλευράς, ότι τα ελληνικά νησιά επικάθονται στη γεωλογική υφαλοκρηπίδα της απέναντι ασιατικής ακτής... Διακήρυξη μπορεί να υπάρξει, η οριοθέτηση πρέπει να γίνει σε συνεργασία με όλα τα κράτη και δεν είναι μόνο η Τουρκία, είναι η Αίγυπτος, είναι η Λιβύη, που είναι πολύ πιο κρίσιμες από την άποψη αυτή απ’ ότι είναι η Τουρκία. Και στο κάτω – κάτω εμείς δεν έχουμε αποστεί από τη βασική μας θέση ότι θα πάμε στο Διεθνές Δικαστήριο για να το κάνουμε αυτό. Και θα το κάνουμε με βάση τη νομολογία του Διεθνούς Δικαστηρίου. Εμείς έχουμε επίγνωση του τι λέει η νομολογία του Διεθνούς Δικαστηρίου…».

ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Στην παρουσίαση του Προγράμματος για την Οικονομία (Ζάππειο 22-4-2012) ο Α. Σαμαράς ανέφερε ότι «… προτεραιότητα είναι να ανακηρυχθεί  η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Ελλάδας,ώστε να αποκαλυφθούν τα ενεργειακά μας αποθέματα…».

            Επιπλέον, σε πρόσφατες συνεντεύξεις του Προέδρου της Ν.Δ. κ. Αντώνη Σαμαρά, έχει τοποθετηθεί ξεκάθαρα υπέρ της ΑΟΖ και στην Ανατολική Μεσόγειο και νοτίως της Κρήτης. Συγκεκριμένα, στην ομιλία του στο Ηράκλειο, στις 29-4-2012 ανέφερε ότι «… Η Κρήτη είναι ευλογημένος τόπος.
Πολύ κοντά, μέσα στην Ελληνική Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, την ΑΟΖ, υπάρχει τεράστιος ενεργειακός πλούτος. Τώρα μιλάνε πια γι’ αυτό ανοικτά οι ξένοι. Αλλά εδώ δεν τολμάμε ακόμα να την ανακηρύξουμε. Εμείς θα το κάνουμε! Κάποιοι μπερδεύουν τα πράγματα. Δεν γνωρίζουν, προφανώς, ότι δεν πρόκειται να απλή αναζήτηση, που θα πάρει χρόνια για να καταλήξει κάπου.
Σε αντίθεση με κάποιους που υποτιμούντο θέμα της ΑΟΖ,
σας λέω ότι πρόκειται για κοιτάσματα, με πολύ μεγάλες πιθανότητες να εκφράζουν έναν τεράστιο υποθαλάσσιο πλούτο στην χώρα μας!Και μόλις γίνει η ανακήρυξη της ΑΟΖ θα αποκτήσουν άμεσα τεράστια αξίααπό τα αναμενόμενα έσοδα. Που μπορεί γρήγορα να προεξοφληθούν. Γι’ αυτό δεν πρέπει να χάνουμε άλλο χρόνο…». 

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ

            Η άσκηση στρατηγικής γεωπολιτικής διαχείρισης προϋποθέτει τη χαρτογράφηση των ζητημάτων τα οποία άπτονται της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Θα δημιουργηθεί Ειδική Επιτροπή Υποθέσεων Θαλάσσης από υπηρεσιακά στελέχη του ΥΠΕΞ, του ΠΝ, του Λιμενικού σώματος και εξέχουσες προσωπικότητες οι οποίες εμπλέκονται στο εν λόγω ζήτημα ούτως ώστε να προσδιοριστεί η βέλτιστη στρατηγική του κράτους για τη συνολική, ενιαία σε όλο το μήκος των θαλασσίων συνόρων, οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ. Η Ειδική Επιτροπή θα παραδώσει το πόρισμά της στην Κυβέρνηση προς εφαρμογή εντός 30 ημερών.

ΛΑΟΣ

ΝΑΙ Στην ανάπτυξη της ΑΟΖ (Αποκλειστικών Ζωνών). ΟΧΙ Στις παραβιάσεις και Αυθαιρεσίες των Τούρκων.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ

            Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ πιστεύει ότι πλέον η Ελλάδα θα οφείλει για το συμφέρον του λαού της να αναπτύξει μια σύγχρονη και αποτελεσματική οικονομική διπλωματία, ιδιαίτερα όσον αφορά την λεκάνη της Μεσογείου.

            Η Ελλάδα, ως μεσογειακή χώρα, μπορεί και πρέπει να αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες για την διαμόρφωση ενός νέου μεσογειακού χάρτη και να ενισχύσει τη θέση και τον γεωστρατηγικό της ρόλο μέσω της συμμετοχής της στους νέους ενεργειακούς δρόμους οι οποίοι χαράσσονται, της προσπάθειας για την επίλυση του μεσανατολικού, του καθορισμού ΑΟΖ με την Κύπρο, την Αίγυπτο, τη Λιβύη, την Ιταλία και στην Αλβανία, της ενδυνάμωσης των πολιτικών και διπλωματικών σχέσεων με ευρωπαϊκά μεσογειακά κράτη, όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία…

            …Για την Ελλάδα η αξιοποίηση της στρατηγικής και προνομιακής θέσης της στη Μεσόγειο και η επίτευξη των στόχων της εξωτερικής πολιτικής διέρχεται μέσα από σημαντικές πρωτοβουλίες, τις οποίες πρέπει να αναλάβει γρήγορα και είναι οι εξής:

            Άμεση κήρυξη και καθορισμός των Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών, ώστε να καταστεί το συντομότερο δυνατό αξιοποιήσιμος ο ορυκτός πλούτος.

            Προσέλκυση διεθνούς ενδιαφέροντος για την έναρξη σεισμικών ερευνών και γεωτρήσεων για την εξόρυξη και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, οι οποίοι βρίσκονται σε κοιτάσματα του Ιονίου Πελάγους, του Αιγαίου Πελάγους και στη θαλάσσια περιοχή νοτίως της Κρήτης, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα που είχαν τεθεί υπόψη των ελληνικών κυβερνήσεων μέχρι σήμερα...

            …Η Ελλάδα δεν έχει προχωρήσει ακόμη στον καθορισμό Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών. Πρόκειται για αναφαίρετο δικαίωμα, το οποίο προκύπτει από τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας. Η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία, παρά την εντεινόμενη εκδήλωση της τουρκικής επιθετικότητας σε βάρος της, προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς στην εξόρυξη και στην εκμετάλλευση του φυσικού αερίου το οποίο έχει εντοπιστεί στα θαλάσσια οικόπεδά της δικής της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Η στρατηγικού χαρακτήρα προσέγγιση της Κύπρου με το Ισραήλ και η στενή συνεργασία, την οποία έχουν αναπτύξει στον ενεργειακό και στον αμυντικό τομέα, αποτελούν σημαντικότατες βάσεις για τη διασφάλιση των κυπριακών συμφερόντων. Η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία υπέγραψε συμφωνίες καθορισμού των ΑΟΖ της με την Αίγυπτο, τον Λίβανο και το Ισραήλ.

            Από το 2010, η Ελλάδα έχει ισχυροποιήσει τη συνεργασία με το κράτος του Ισραήλ, με το οποίο η Κυπριακή Δημοκρατία συνεργάζεται στενά στον τομέα της ενέργειας και της εξόρυξης φυσικού αερίου και πετρελαίου. Ο καθορισμός της ελληνικής ΑΟΖ, η οποία θα συμπεριλαμβάνει και τη νήσο του Καστελόριζου, αποτελεί αναγκαιότητα…

           

Δημοκρατική Αριστερά

          Μέχρι σήμερα στάση της τουρκοκυπριακής ηγεσίας, στις διαπραγματεύσεις, υπήρξε συχνά απογοητευτική, ενώ και η ίδια η Τουρκία δεν ενθαρρύνει τη μετριοπάθεια στους Τουρκοκύπριους. Επί πλέον, επιβαρύνει το κλίμα των διαπραγματεύσεων, με απειλές  σε βάρος κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κύπρου επί της  Αποκλειστικής Οικονομικής της Ζώνης.

          Η Διεθνής Κοινότητα οφείλει να στείλει σαφές μήνυμα στην Τουρκία να συμμορφωθεί με το Διεθνές Δίκαιο και να σεβασθεί τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, όπως ήδη έχει πράξει η Ευρωπαϊκή Ένωση, πρόσφατα, στα Συμπεράσματα του Συμβουλίου της 9ης Δεκεμβρίου 2011.  Ο συντονισμός και η συνεργασία Ελλάδας και Κύπρου, αποτελεί αποφασιστικό παράγοντα  των εξελίξεων στο Κυπριακό και στην ευρύτερη περιοχή.

ΣΥΡΙΖΑ

          Οι σχέσεις της Ελλάδας με όλα τα κράτη, ιδίως με τα γειτονικά μας, πρέπει να βασίζονται στον σεβασμό και την επιδίωξη του αμοιβαίου οφέλους, του απαραβίαστου των συνόρων και της εδαφικής ακεραιότητας όλων των χωρών.

          Σε αυτό το πλαίσιο υποστηρίζουμε την ανάγκη να καθοριστούν, έπειτα από διαπραγματεύσεις των όμορων κρατών, οι Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες στην περιοχή μας. Σε αυτό το πλαίσιο υποστηρίζουμε τον διάλογο με την Τουρκία…

            Ο κ. Βενιζέλος περιέλαβε στο ψηφοδέλτιο επικρατείας του στη 4η θέση τον κ. Καρυώτη, ο οποίος έχει δημοσιογραφήσει υπέρ της ΑΟΖ της Ελλάδας γενικά και ειδικά στην ανατολική της πλευρά και έχει προβεί σε σχετικές δηλώσεις.

            Στη τέταρτη θέση του ψηφοδελτίου επικρατείας περιέλαβε και η ΝΔ εκπρόσωπο του ΕΛΛΙΝΥ τον κ. Κωνοφάγο που είναι υπέρ της ΑΟΖ σ’ ολόκληρη την Ελλάδα και ειδικά την ανατολική.

            Αναμένουμε μ’ ευχαρίστηση το σεβασμό από τα κόμματα και τους πολιτικούς σχηματισμούς όλων των παραπάνω δηλώσεων.

            Επειδή βλέπουμε ότι υπάρχει κάποια σύγχυση και μεταξύ των πολιτικών κομμάτων για τον ορισμό της ΑΟΖ, παραπέμπουμε τον ορισμό της ΑΟΖ στο άρθρο 56 της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας (το οποίο έχουμε ήδη δημοσιεύσει στην παρούσα ιστοσελίδα του ΙΜΔΑ www.mfhr.gr στην «Ανοιχτή επιστολή μας στον κύριο Σταύρο Δήμα, Υπουργό Εξωτερικών της Ελλάδας» στις 28.11.2011) το οποίο σκόπιμα θεωρούμε να επαναλάβουμε εδώ και το οποίο έχει ως εξής:

Άρθρο 56

Δικαιώματα, δικαιοδοσίες και υποχρεώσεις του παράκτιου Κράτους στην αποκλειστική οικονομική ζώνη

1. Στην αποκλειστική οικονομική ζώνη το παράκτιο Κράτος έχει:

α) κυριαρχικά δικαιώματα που αποσκοπούν στην εξερεύνηση, εκμετάλλευση, διατήρηση και διαχείριση των φυσικών πόρων, ζωντανών ή μη, των υπερκείμενων του βυθού της θάλασσας υδάτων, του βυθού της θάλασσας και του υπεδάφους αυτού, ως επίσης και με άλλες δραστηριότητες για την οικονομική εκμετάλλευση και εξερεύνηση της ζώνης αυτής, όπως η παραγωγή ενέργειας από τα ύδατα, τα ρεύματα και τους ανέμους.

β) δικαιοδοσία, όπως προβλέπεται στα σχετικά άρθρα της παρούσας σύμβασης, σχετικά με:

i) την εγκατάσταση και χρησιμοποίηση τεχνητών νήσων, εγκαταστάσεων και κατασκευών.

ii) τη θαλάσσια επιστημονική έρευνα.

iii) την προστασία και διατήρηση του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

γ) άλλα δικαιώματα και υποχρεώσεις που προβλέπονται από την παρούσα Σύμβαση.

2. Κατά την άσκηση των δικαιωμάτων του και την εκτέλεση των υποχρεώσεών του, σύμφωνα με την παρούσα Σύμβαση, στην αποκλειστική οικονομική ζώνη, το παράκτιο κράτος λαμβάνει υπόψη του τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των άλλων Κρατών και ενεργεί κατά τρόπο συνάδοντα με τις διατάξεις της παρούσας Σύμβασης.

3. Τα δικαιώματα που αναφέρονται στο παρόν άρθρο σχετικά με το βυθό της θάλασσας και το υπέδαφος του θα ασκούνται σύμφωνα με το Μέρος VI.

            Με άλλα λόγια η ΑΟΖ είναι πολύ ευρύτερη από την υφαλοκρηπίδα και περιλαμβάνει ρητά τα υπερκείμενα του βυθού της θάλασσας ύδατα, το βυθό της θάλασσας και το υπέδαφος αυτού. Συνεπώς:

           1. Συνιστούμε σε όλα τα κόμματα να μελετήσουν με προσοχή το άρθρο 56 της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας.

            2. Ασφαλώς μετά από την κήρυξη της ΑΟΖ μας, πρέπει να επακολουθήσουν οριοθετήσεις, τις οποίες πάντοτε εζητήσαμε με όλες τις χώρες που ανήκουν στο ίδιο σύστημα κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, δηλαδή την Κύπρο, την Τουρκία, το Ισραήλ, τη Λιβύη και την Αίγυπτο.

            3. Θεωρούμε σκόπιμο να τονίσουμε ότι η προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, κατά τη γνώμη μας, θα έπρεπε να αποφευχθεί να κινηθεί από εμάς. Είναι ένα δικαστήριο που κρίνει με πολιτικά κριτήρια (βλ. Απόφαση ΔΔΧ επί της προσφυγής των Σκοπίων κατά της Ελλάδας και Απόφαση ΔΔΧ επί της προσφυγής της Γερμανίας κατά της Ιταλίας, στην οποία κακώς κάναμε παρέμβαση). Καλό είναι να μην εκτεθούμε, και μάλιστα, με δική μας πρωτοβουλία σε τρίτο κόλαφο από το ίδιο δικαστήριο. Η νομολογία την οποία μερικοί επικαλούνται δεν δεσμεύει καθόλου αυτό το δικαστήριο που χρησιμοποιεί πολιτικά κριτήρια. Η κρατούσα εκεί ατμόσφαιρα είναι γνωστή σε όλους όσους έως τώρα είχαν επαφή μαζί του. Καλά θα κάνουν οι πολιτικοί να είναι πιο ρεαλιστές. ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΤΑ ΠΡΟΘΥΡΑ ΝΕΩΝ ΤΕΤΕΛΕΣΜΕΝΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΜΑΣ ΕΚ ΜΕΡΟΥΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ. ΘΑ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΤΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΑΔΡΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΛΥΨΟΥΜΕ ΤΗΝ ΩΣ ΤΩΡΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΜΑΣ; (βλ. στην παρούσα ιστοσελίδα του ΙΜΔΑ www.mfhr.gr τις δημοσιεύσεις της 23ης Απριλίου 2012 με τον τίτλο «Προσοχή στο Αιγαίο» και της 30ης Απριλίου 2012 με τον τίτλο «Ξυπνήστε! Η Τουρκία δηλώνει επισήμως ότι βαίνει και προς νέα τετελεσμένα γεγονότα εις βάρος της ΑΟΖ μας»).

           

Αθήνα, 2 Μαΐου 2012

Εκ του Ιδρύματος Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου